keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Viikko3/Anu

Tämä vuosi hiippailee hirveetä vauhtia eteenpäin! Nyt jo kolme viikkoa menty.. Toisaalta tuntuu kuin tässä olisi laihdutettu jo monta vuotta. Ei sillä että olisin kituuttanut ja viettänyt laadullisesti huonompaa elämää kuin ennen uutta vuotta. Päinvastoin!

Itsensä vapauttaminen stressaavista asioista on työn alla. Sitä varten ostin Mia Jokinivan Hengähdyshetkiä-kirjan. Siinä on mm.stressitesti ja upeita vinkkejä stressittömään elämään.

Tällä hetkellä mulla on työn alla Unirytmi.
Illan virkku, aamun torkku. Se minä olen.. Kunnes päätin opetella menemään nukkumaan aikaisemmin.  Määrittelin itselleni tarvittavan unen määrän. Parin kokeellisen yön jälkeen, unenmäärä vakioitui 8h20min. Kuulostaa hyvältä ja todella runsaalta- ehkä jopa liiankin pitkältä unelta?! 

Nukkumaanmenoa täytyi aikaistaa, että ehdin nukkua tarpeeksi hyvin ja pitkään ennen aamuntuloa. Klo 23 -7.20 on mun uniaika. (Tähän asti olen mennyt nukkumaan paljon myöhemmin ja hitsi kun aamulla aina väsyttää.) Klo 22 on myös testattu mutta silloin olin vielä hieman liian hereillä.

Hyvä uni ei ole kaikille itsestäänselvyys. Nukahtamiseen valmistautuminen alkaa hybissä ajoin. Suljen älylaitteet ja television noin 30 minuuttia ennen nukkumaanmenoa. Jos tarvitsen herätyksen, kytken sen päälle puhelimesta, mutta sammutan  wi-fin ja mobiilidatan ja vaimennan äänen ja värinän. Iltarutiineihini kuuluu myös hyvä iltapala noin tuntia ennen ja magnesiumsitraattiannos.

Unisukat tai säärystimet lämmittävät kylmiä varpaita ja nilkkoja. Oon huomannut ettei kylmillä jaloilla nukuta! Kun kömmin sänkyyn,  luen hetken aikaa kirjaa tai selailen lehteä. Pian alkaa rivit vilistä silmissä ja silmät luppasta. On aika laittaa unille. Muutama syvä hengitys ja sopiva nukkumisasento ja vaivun uneen. Aina ei nukahtaminen suju näin helposti, sitten luen vielä hetken tai annan tulikomentoja vieressä nukkujalle  (lue:kuorsaajalle).. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan kiltisti!