keskiviikko 25. helmikuuta 2015

Liikkujan tekosyyt - ja ratkaisut niihin?!

Tekosyitä on joka lähtöön, onneksi niihin on myös ratkaisut.

Nalle Puh ja viparit sivuille. Jaksaa jaksaa!
En nyt ehdi, käyn sitten myöhemmin illalla treenaamassa.
-> Mene heti, onpahan tehtynä! Hyvä mieli!

Huono hetki, on niin paljon muuta tässä.. 
-> Tee nopea treeni/lenkki, vireystasosi nousee ja jaksat tehdä hyvin muutkin asiat! 

Mulla on tämä työreissu, jää viikon treenit tekemättä. Otan sitten ensi viikolla kurinpalautuksen!
-> Kuntopiirin voi tehdä reissussakin, oman kehon painolla tehtävät harjoitukset onnistuvat hotellissa ilman välineitä. Hyödynnä uudet lenkkimaastot ja tee kauan haaveilemasi porrastreeni!

Sohva jää käyttämättä, kun siinä ei makaa kukaan. 
-> Hyvä niin, aktiivinen elämä tekee hyvää, lepohetki on ansaittu harjoituksen jälkeen. 

Viikonloppuna on kiva napostella ja laiskotella rankan viikon jälkeen.
-> Liikunta antaa enemmän virtaa kuin vie. Joten liikkeelle siitä! Venyttele, huolla kehoasi uuden raskaan viikon varalle. Ulkoile metsässä, saat uutta virtaa.

Harrastavan lapsen kyyditykset.
-> Käytä odotteluaika hyödyksi, käy kävelyllä tai suunnittele seuraavien treenien aikataulut. 

Olo tuntuu vähän flussaiselta..
-> Rauhallinen ulkoilu tekee hyvää, raskas treeni jätetään välistä. Muista levon ja ravinnon merkitys.

Hyvä kirja kesken, luen ensin tämän luvun (ja sitä seuraavat viisi)..
-> Lukeminen kannattaa aina, mutta lue vain yksi luku ja lähde sitten liikkeelle!

Puutarha kaipaa kunnostamista/Lumityöt tekijäänsä
-> Loistavaa hyötyliikuntaa. Ota askelmittari mukaan ja ota mukavat alkulämmöt ennen varsinaista työrupeamaa ja venyttele lopuksi kipeytyneet lihakset.

Ei ole rahaa ostaa kallista salikorttia/salivaatteita ja -varusteita..
->Kotijumppaaminen ei maksa mitään. Oman kehon painolla harjoittelu on sitä paitsi todella IN! Vanhat virttyneet t-paidat ja kalsarit vain päälle ja menoksi. Ei kun siis, pysy kotona. ;)

Mies/vaimo ei tykkää kun "asun" jumpalla/salilla/lenkkipolulla..
-> Suunnitelkaa yhteisen ajan,omien menojen ja ns. pakollisten menojen kalenteri. Näin saatte kummallekin omaa aikaa, yhteistä aikaa ja huomaat että miehellä/vaimolla on myös omat aikaavievät harrastuksensa. Tasapaino siis säilyy! 

Meillä kaikilla on omat tekosyymme olla liikkumatta säännöllisesti. Aloitetaan ja lopetetaan kymmeniä kertoja joku uusi harrastus tai viritellään vanha harrastus takaisin kuvioihin ja sitten kyllästytään yhtä nopeasti kuin aina ennenkin. Miksi näin?  

Mikä sinun syysi on lähteä jumpalle/salille/lenkille? Onko treenaamisesi tavoitteellista vai jotain sinne päin? Joudutko repimään itsesi irti sohvasta/jääkaapilta/kirjan äärestä/koneelta joka kerta kun olisi harjoituksen aika? Jos näin, on lajissa, ohjelmassa tai muissa vaikuttimissa jotain vialla. Omaa elämää tarkastelemalla syy varmasti löytyy. Hyvä valmentaja voi auttaa tässä pattitilanteessa ja pääset nauttimaan treenaamisesta enemmän kuin koskaan. 

Liikkumisen iloa!!! 

Mikäli pohdit missä meni vikaan kun jumppakärpänen ei jatkanutkaan puremistaan kahta viikkoa pidemmälle, tutustutaan ongelmaan yhdessä. Kunnostamo auttaa! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan kiltisti!