maanantai 6. huhtikuuta 2015

Kohti Seikkailua 12-13 - sairastelua ja kuningasideoita /Hanna

Viikko 12


Koska sunnuntaina jäi lenkki väliin, ja oli töiden jälkeen aikaa,päätin lähteä katselemaan vähän maisemia. Eipä ollut ihan tasainen paikka tämäkään. Kiikuin hotellin takana avautuvalle vuorelle: kilometrin matkalla korkeutta tuli 100m lisää.voin kertoa että oli tiukka mäki. Kävelin suurimman osan matkasta ja silti syke huiteli jossain ihan omissa sfääreissään. Alkunousun jälkeen mutkittelin ihania pieniä kujia ylös-alas- ja sivuile. Hyvä kaupunkisuunnistustreeni :)
Toki suunnistusta helpotti kun näki alhaalla olevan kirkontornit koko ajan, niin silloin tiesi missä on. Ihmeen hyvin löysin hotellillekin ilman mitään erikoismutkia.
7,2km/58:00min (8:04min/km) HRAvg 140 (max 169). Mukavasti aina ylämäen jälkeen tuli alamäki/tasaisempi pätkä, jolla sai sykken tasattua oikeisiin lukemiin.
 

Maisemat oli kyllä kertakaikkisen mahtavat! 
Loppuviikko menikin sitten flunssassa ja vatsataudissa, joten treenaaminen oli nollassa.

Viikko 13.
Maanantai:
Viikonloppu meni flunssasta ja vatsataudista toipuessa, joten maanantaina oli jo virtaa kinttaissa. Ohjelman mukaan olisi ollut lepopäivä, mutta koska olin viikon maannut, päätin varovasti käydä ulkoilemassa. Kevyt kävelylenkki herätteli mukavasti kroppaa taas treenin makuun.
Lenkin statistiikka: 6km/58min; HrAvg 118 (Max 132)

Tiistai
Täytin vuosia. Synttärin kunniaksi astuin vaa'alle ensimmäistä kertaa helmikuun jälkeen. Voisin vaikka hävittää tuon rakkineen: puntari näytti tasan samoja lukemia kuin aloittaessani projektin kolme kuukautta sitten! Hyvä syy vetää kaksin käsin kakkua naamariin.
Treenin suhteen jatkoin edelleen kevyä linjaa, että varmasti ehdin toipua ja palautua sairasteluista. Käytiin kaverin kanssa pojan treenien aikana vajaan tunnin kävely/juoksu –lenkki. Hyvä lenkki oli, vaikka välillä käveltiinkin. 6,5km/55min (8:30min/km); HrAvg 132 (max 149). Tämmöisiä pitäisi tehdä kai useamminkin.

Keskiviikkona olisi ollut lihaskuntopäivä, mutta lähdin ystävän kanssa illalliselle, niin se jäi. Olin kyllä muutenkin aikonut tehdä treenin vasta torstaina.

Torstaina päivä meni siivoillessa ja pakkaillessa. Lähdimme mökille pääsiäisen viettoon. 

Perjantai
Sain kuningasidean juosta omalta mökiltä vanhempieni mökille. Siinä vaiheessa kun alkoi satamaan räntää, mietin toisen kerran idean järkevyyttä. Päätin että pieni sade ei haittaa, ja nykäisin lenkkikamppeet niskaan. Puolisolle kerroin reitin, että voivat poimia minut kyytiin jos en jaksakaan.
Ensimmäiset neljä kilometriä mietin vain ja ainoastaan yhtä asiaa: jos tämä ei tästä helpota, soitan hakemaan. Neljän kilometrin jälkeen juoksu alkoi kuitenkin tuntua hyvältä ja löysin hyvän, rennon rytminkin tekemiselle. Sykkeistä en jaksanut välittää, säädin sykehälytyksen 80% kohdalle ja päätin että näillä mennään. 

Matka taittui mukavasti räntäsateessa, ja jouduin muuttamaan reittisuunnitelmaa – räntäsateessa sohjossa valtatien reunaa ei tuntunut kivalta. Siirryin siis heti tilaisuuden tullen pienemmälle tielle, jossa ei ainakaan liikennettä ollut haitoilla. Tosin kelirikkotiellä kymmenen senttiä loskaa jalkojen alla vaatii vähän itsekuria. Varsinkin siinä kohden kun tajusin, että tälle mahtavalle pitkän perjantain kärsimyslenkille tulee mittaa 17km tai yli (talonnumerot alkoivat 10:llä, ja vanhempieni mökin numero alkaa 3:lla), meinasi usko loppua. Onneksi räntäsade lakkasi, ja päätin, että tätä tämä nyt on. Sukat märät, kengät märät, vähän jano (enhän minä mitään nestettä ollut hoksannut ottaa mukaan) ja vähän energiavajetta. Ihan sama meno kuin kahden kuukauden (!) päästä Rukalla tulee todennäköisesti jossain vaiheessa olemaan. Kelirikko ja se 10cm loskaa toi vielä semmoista polun tapaista tuntumaa alustaan. 


Kun pääsin perille, mittari näytti 18,05km (Aika 2:18; Keskivauhti 7:40min/km; HrAvg 149 (Max 168). Aika hurja veto vaikka itse sanonkin! 
Vaikka alku oli vaikea ja reilun kympin kohdalla oli pieniä vaikeuksia (lähinnä sen takia että olin arvioinut matkan väärin)  oli meno muuten helppoa ja rennon tuntuista, ja olisin jaksanut vielä jatkaa – ja jalatkin olivat siinä kunnossa että olisin pystynyt – mietin jo että pitäisikö kävästä pikku mutka vielä, että saa sen 20 mittariin! Onneksi järki voitti - jos olisi sitä nestettä ollut matkassa, olisin saattanut jatkaakin vielä vähän matkaa. Mutta uusi juoksureppu jäi kotiin...ja tässä on enää kolmisen viikkoa aikaa Iin testipuolikkaaseen.

Äitini oli lämmittänyt saunan valmiiksi, joten lenkin jälkeen pääsin saunaan venyttelemään ja pesulle, ja sieltä suoraan ruokapöytään. 

Lauantai
Edellisen päivän venyttelyt ja kunnon ruoka heti lenkin jälkeen auttoi palautumisessa, ei tuntunut jaloissa ollenkaan siltä että olisin juossut edellisenä päivänä 18km. Ohjelman mukaan olisi ollut lihaskuntopäivä, mutta päätin ottaa rauhallisesti. Vähän vain puuhastelin pihalla ja rakensin pääsiäiskokon.

Sunnuntai
Tuo mökkielämä on siitä kivaa, että siellä on kaikenlaista pientä puuhaa aina, ja tulee tehtyä ja touhuttua huomaamatta melkoisesti. Lähin kuntosali – siis oikea sellainen – löytyy ehkä kylältä 25 kilometrin päästä, mutta kun on metsää ja puutöitä, siinä ei oikeastaan edes kaipaa kuntosalia kun on pari tuntia huhkinut klapisavotassa tai pöllimetsässä. Tämän viikonlopun erikoisuutena oli pöllien raahaaminen pihaan metsästä. Meillähän ei ole (vielä) mitään moottoroitua kulkuvälinettä, vaan kuljetamme polttopuut metsästä ahkiolla pihaan näin keväällä. 


 Oman pikantin säväyksen tähän puuhaan toi pari pientä muuttujaa: ne syksyllä tehdyt pöllikasat olivat noin metrisen hangen alla sekä maahan että toisiinsa kiinni jäätyneinä. Lisäksi se hanki kantoi vain aamulla, mutta iltapäivää kohden pinta suli, ja siellä kahlattiin haaroja myöden sen ahkion kanssa. Voin kertoa, että on tehokasta koko kropan treeniä vetää märkiä pöllejä ahkiossa haaroja myöden hangessa. Puhumattakaan alkulämmittelyistä kun sen kasan kaivoi esille ja nosteli siihen hangelle.

Tästä onkin hyvä jatkaa. Perjantain lenkki taisi olla viimeinen nastalenkkarilenkki tälle talvea, ihanaa kun saa kesälenkkarit jalkaan! Huhtikuu on jo pitkällä, ja vähän katsausta minun tulevaan kuukauteen: Oulu trail run cup alkaa 15.4. Aion osallistua ainakin kahteen osakilpailuun - yksi voi jäädä työreissun takia välistä. Matkat ovat 5-10 km, ja ajattelin ottaa nämä lähinnä sen kilpajuoksukokemuksen kartuttamisen sekä vauhtikestävyyden parantamisen kannalta.
28.4. olen menossa Iihin juoksemaan sen puolimaratonin testijuoksuihin. Perjantain kokemuksen perusteella luulen, että 2:30 on ihan realistinen aikatavoite sinne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan kiltisti!