maanantai 22. kesäkuuta 2015

Kesäksi kuntoon!

Kesäksi kuntoon vai koko elämän ajan hyvässä kunnossa?  Kumman sinä arvotat korkeammalle? Onhan se ihan makiaa kun vatsapalikat näkyvät ja keho on kiinteä, lihaksikas ja naisellisen urheilullinen. Minä ainakin pidän ajatuksesta ja tavoittelen kyseistä olomuotoa.

Koko elämän ajan kestävä hyvä kunto on minulle myös muita asioita kuin ulkoinen habitus. Monipuolinen harjoittelu mahdollistaa tämän. Sopiiko salitreenin kaveriksi myös aerobinen? Entäs kehonhuoltoharjoitteet?  Jälkimmäinen on välillä kuin myrkkyä mulle ja jää joskus jopa väliin. Sen tuntee kehossa kireytenä ja jumituksena- ja sitten on oikeasti pakko venytellä tai tehdä liikkuvuusharjoitteita. 

Ruokavalion tiukka noudattaminen on osoittautunut suurimmaksi haasteeksi tässä vuoden ensimmäisten kuukausien aikana. Koko ajan on jotain kummallisia selityksiä, miksi pitää herkutella tai syödä huonosti. Kerran viikossa on "pidettävä" karkkipäivä, joka yllättäen lipsahtaakin kolmen päivän mittaiseksi. Se tuntuu mahassa ikävälle ja treenit kulkevat alkuviikosti ihan kämäsesti. Lisäksi ne vyötärömakkarat joita lähdin vuoden alussa sulattamaan, ovat vain tiukentaneet otetta mun mahaan. 

Hyvä se on muita neuvoa tekemään asioita oikein ja oikeita asioita, kun ei itsekään pysty elämään oppiensa mukaan. Tai se on miten sen ottaa. Opetan rentoutta ja itsensä kuuntelemista vaan niiden varjolla itsensä hemmottelu herkuilla ja laiskottelulla joka päivä ei johda mihinkään tuloksiin. 

 


Koska haluan voida hyvin, pysyä terveenä ja jaksaa treenata tehokkaasti, määrittelin itselleni hyvän olon kalorimäärän ja makrot. Siinä kalorimäärä pysyy erittäin kohtuullisena (lähes 1900kcal) ja hiilaria tulee lähemmäs 4g/painokg/päivä. Seuraan syömisiäni päivittäistasolla kalorilaskurin avulla. Toista päivää olen tarkkaillut nyt ja aika huima ero on ruokamäärissä tätä tahtia. En siis ihmettele yhtään, että herkkuhammasta on kolottanu silloin tällöin kun ruokamäärät ovat olleet kulutukseen nähden ihan liian pienet. Salitreenipäivinä saatan nostaa kalorimäärää reiluun kahteentonniin, katotaanpa nyt miten ruoka maistuu.

Vaikka rasvaa onkin kertynyt, niin kunto on ihan huikeen paljon parempi kuin puoli vuotta sitten. Silloin olo oli kuin sementtiin valetulla ilmapallolla ja nyt on kuitenkin suht sutjakka olo. 

Matalatehoiset puolen tunnin kävelylenkit ovat muuttuneet 75 minsan kävely+hölkkäseteiksi sekä teen myös muikeita hölkkävetoja pitkin tienvarsia. Oon hölkänny ympäri Helsingin keskustaa ja nauttinu siitä enemmän kuin shoppailukierrokselle raahustamisesta.. Ennen salipäivää on sellainen polte treeniin, että jos multa kiellettäis salitreeni niin varmaan pimahtaisin! Voimatasot kehittyvät sopivaa vauhtia ja ehdin palautua älyttömän hyvin edellisestä treenistä (treenipäivät ti ja la). Satunnaiset lisätreenit kahvakuuulaten eivät sekoita koko pakettia vaan pysyn terveenä ja nautin liikkumisesta. Osaan myös keventää ja jättää ylimääräiset treenit tekemättä, niin pakonomaista ei toiminta vielä ole ;)

Kehitys on hidasta ja palkitsevaa. Tanssin voitontanssia viime viikolla kun vedin yhden kämäisen leuanvedon sijaan jo kaksi! Kuminauha-avusteisesti menee muutama enemmänkin ja voi sitä voitonriemua! 

Olo on upea. Täältä mä tuun, kuorin vaan eka nää lihasten suojana olevat muhkut! 11 päivää rantalomaan, eniveis! Rantakunnossa jo, aina ja koko ajan! Naattikkaa naattikaa elämästä ihmiset rakkaat <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan kiltisti!