tiistai 13. lokakuuta 2015

Voimanostoa maksimeilla eli ekat salikisat /Anu

Päivitystahti ei päätä huimaa. Ehkä se vaati hieman kisaa ja motivointia lisää, niin saan itsestäni kirjoittajan esille!

Viime viikon treenirypistys näyttää tältä:

Ma: Leppoisa lenkki metsässä kävellen asiakkaan kanssa
Ti: Lihaskunto 1 hieman ekstraa rintalihaksille
Ke: Lihaskunto: Kyykkyä ja penkkiä lauantaita varten
To: Intervallia portaissa kevennetysti 2*10*30s
Pe: Lepoa ja tankkailua
La: Salikisat ja metsälenkki 65 min ja hieronta 60min
Su: Kävelyä 40 min ja leffassa "vähän jotain muutakin kuin liikuntaa!"

Tunnelmia koko viikosta:
Keskiviikkona päätin osallistua kaikkiin lajeihin Iin Kuntoklubin järjestämissä salikisoissa. Alunperin olin ilmoittautunut vain maastanostoon, koska en halunnut esittää puolihuolimattomia kyykkyjä tai penkkiä. Nähtyäni tulosluettelon edellisistä kisoista, innostuin lisää ja ilmoittauduin kaikkiin voimanoston lajeihin. Siinä vaiheessa en tietenkään tiennyt ketä osallistujia on mukana lauantaina ja mikä on taso. Kyykkäilin keskiviikkona ja penkkiäkin renkutin, niin että koko loppuviikon oli ihan kipeät lihakset :/

Torstaina asiakkaan kanssa kävin leppoisasti ravaamassa portaita.

Perjantaina työpäivä alle ja illalla ihan hitonmoinen pitsansyönti päälle. Söin nameja siihen lisäksi, ja nyt kyllä voin sanoa että muistan taas miksei niitä kannata syödä isoja määriä kerralla- oli huono olo..Onneksi olo parani melko pian eikä tarvinnut halailla pönttöä. Se olis tehny huonon vaikutuksen seuraavaa päivää varten.

Pe-la yönä nukuin vähän heikosti, säpsähdin hereille aina välillä. Jännitti aamun kisat. Launtaina heräsin ja oli aamurutiinit ihan hukassa. En melkein osannut keittää enää edes puuroa ja kahvikin melkein jäi juomatta, kun tuli hieman kiire. Kisapaniikkia parhaimmillaan.

Salilla olin klo 9.30 punnituksessa (paino 66,6kg) ja aloitin lämmittelyt. Salin omistajien kans käytiin komennot läpi ja lämmittelypainot. Tekniikan huomasin olevan ihan erilainen kyykyssä kuin mitä olin treenannut ja tästä meinas tulla itelle pienimuotoinen paniikki.

Ilmoitin aloituspainoiksi penkki 50 kg, kyykky 60 kg ja maastanosto 90 kg. Olin kyykyssä ekana ja asennon löytäminen sekä sopivan kyykkysyvyyden löytäminen tuotti ongelmia. 60 kg meni hyvin, nostin 65 kg ja se hylättiin kun en mennyt tarpeeksi alas. Toisella kerralla 65 kg meni hyväksyttynä läpi.

Penkkiin lämmitellessä testasin komentoja ja se pysäytys rinnalle on tosi paha. Kävin ilmoittamassa aloituspainon uusiksi (45 kg) ja olin kolmas penkkaaja. 45 kg meni hyvin, nosto 47,5 kg meni hyvin - pienesti tekniikka lässähti kun toin tangon liian nopeasti alas ja viimeinen nosto 50 kg jäi rinnalle eli hylätty. Hyvä että laskin aloituspainoja. Itku meinas tulla silmään kun jäi rinnalle, pettymys oli todella raju. Samalla hetkellä verensokerit laskivat ja tärisin ihan. Onneksi banaanit ja energiapatukan puolikas sekä laturijuoma auttoivat ja sain valmistautua maastanostoon uusin voimin.

Noston lämmittelyt sujuivat hyvin ja tein viimeiset nostot 1-2* 80 kg ja olin todella varma siitä että kyllä se satanen nousee. Aloituspaino 90 kg meni kevyesti, 95 kg meni myös ihan ok ja maaginen 100 kg meni kohtuullisesti. Tekniikkaopit takoivat päässä, nosta läheltä reisiä, ojenna lantio loppuun, laske vasta käskystä.. Nosto hyväksytty! Jes! Tuuletukset ja palkkaria nassuun. Mahtava fiilis! Siitäkin meinasi itku päästä, olin helpottunut ja onnellinen yhtä aikaa.

Kisa käytiin vielä salin omistajien ja puolisoni kanssa (joka oli tsemppaamassa ja ohjaamassa mua kisan ajan) läpi kun koko kisa oli loppu. Olin kolmas kolmesta. Koko kisan ajan syke pysyi 110 tuntumassa, sen verran jännityskihinää oli.. Niinkuin olisin ollut 2,5 tunnin lenkillä ja välillä tehnyt maksimisuorituksia. Eli ihan oikeassa olit, että vaatii melkoisen hyvää hapenottokykyä kisasi missä tahansa lajissa!

Muistettavaa seuraavaan salikisaan, joka on helmikuussa 2016.
*Vyön, rannesiteiden ja mahd. polvenlämmittimien käyttö on harjoiteltava hyvissä ajoin. Nyt minulla ei ollut käytössä mitään noista, joten olin kuin mikäkin "kummajainen" ilman niitä. Ei se minua itseä haitannut, päinvastoin olin ihan mielissäni kun pääsin hyviin suorituksiin ilman apuvälineitä. Jos kuitenkin haluan nostaa enemmän niin maksimeissa niiden käyttö on opeteltava.
*Joulun jälkeen on aloitettava maksimirautoihin tähtäävä treeni.
*Tekniikan opettelu, nimenomaan voimanoston kyykky vaatii opettelua. Jalat enemmän auki, kyykky alemmas.

Mitä seuraavaksi:
* vuoden loppuun asti rasvanpolttotalkoot -5kg
* muokkaavaa treeniä voimatasojen ylläpitoa+tekniikkaa: kyykky, maastanosto, penkki
* vyötäron kavennus 5-8cm 12/2015  mennessä
* tammikuun alusta viimeistään maksiminostoihin tähtäävää harjoittelua 4-8 viikkoa, kisojen ajankohta ratkaisee tämän
* helmikuussa salikisatavoite: aloituspainot tulevat olemaan vähintään ne, joihin lopetin
* aerobisen kunnon kehittämien tasolle vo2max 50
* tammikuussa kuntotsekkaus, niin että näkee onko tästä kehosta fitnesslavalle (APUA-oikeesti!!!???) Vinkkejä pätevästä fitnesskisavalmentajasta otetaan vastaan ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan kiltisti!