maanantai 25. tammikuuta 2016

Tammikuun treenit ja pohdintaa treeneistä/ Anu

Hellurei vaan treenikansa! Tammikuu on alkanut osaltani erittäin mukavasti ja treenipainoitteisesti. 
Syksyn vaihtuessa talveksi oli aika ottaa mukaan uusia lajeja liikuntavalikoimaani ja olen onnistunut yllättämään itseni useaan kertaa. Muutama kuukausi sitten en olisi uskonut, että kehoni suorastaan vaatii minua pulahtamaan avantoon tai kieppumaan tankotanssitunneilla. Kovallakin pakkasella on päästävä avantoon ja voi sitä onnistumisen tunnetta, kun olet käynyt pulahtamassa! Tankotanssi koukuttaa niin, että aina pelottaa oma rylleröinti tunnilla mutta kyllä sitä kehittymistä aina silti hieman tulee. 

Vuoden vaihtuessa oli vuorossa uudet kuviot myös voimaharjoittelun treenirintamalla. Viikolla 53/2015 treenailin neljä kertaa viikossa hyvin maltillisilla painoilla. Painotus oli yhden käden ja jalan liikkeissä sekä rakenteiden vahvistamisesta. Hyvä ottaa kovien treeniviikkojen väliin rakenteellisia jaksoja. Tein rakenteellista jaksoa kolme viikkoa ja neljännen viikon "lähes" huilasin. 

Viikko 1/2016
ma Tankotanssi 60 min
ti lepoa
ke avantouintia ja sitä ennen lenkkeilyä
to avantoauinti 
pe lepoa
la lepoa
su kävelylenkki 40 min

Keho oli kyllä huomattavasti levon tarpeessa. Treenien ollessa vähäisiä, tein kotona kaappien ja varastojen tyhjennysoperaatiota ja lahjoitin peräkärrykuormittain tavaraa, jota emme enää tarvitse. Päänsisäinen kuormitus yllättävästi vähenee, kun nurkissa ei pyöri turhaa tavaraa. Mahtava nähdä, kun saa antaa lasten leluja uusille leikkijöille ja kaikkea muuta mukavaa niille, jotka oikeasti tarvitsevat.

Viikko 2/2016
ma uuden treeniohjelman läpikäynti kertaalleen ja kävelyä Helsingissä
ti treeni 1 eli alavartalo ja intervallit 
ke treeni 2 eli ylävartalo ja kahvakuulatreenien veto 45min
to lepo
pe lepo
la Ensimmäinen kerta Oulun Tähtisirkuksen aikuisryhmässä ilma-akrobatiaa. Voi hurja!
su treeni 1

Voi viude mikä viikko! Aloitin uhkarohkeasti uuden viikon reissulla Helsinkiin. Tällä viikolla oli tarkoitus aloittaa koko kevään ekat ryhmät (kahvakuulatreenit) ja niinhän siinä sitten kävi, että hengailin lentoasemalla maanantai-iltana vielä silloin kun olisin ollut kotoa starttaamassa tunnin pitoon. Onneksi viestintäkanavat eli some auttoi ja sain jaettua tietoa osallistujille, että treenit alkavat ensi viikolla. Pikkuisen hermostutti ja itketti, mutta sain yllättävän hyvin pidettyä hermot kurissa. Täällä olen enkä muuta voi, kaikki on hyvin-mantra soi päässäni. 

Voimaharjoittelutreenejä tuli tehtyä tällä viikolla kolme (neljä oli tavoitteena ) ja lisäksi kahvakuulaa ja ilma-akrobatian alkeet 1,5 tuntia. Innostuin lähtemään mukaan sirkuskouluun enempiä ajattelematta, ikäänkuin "siltä istumalta". Onhan se rankkaa ja melko pelottavaakin, kun pää alaspäin olo sekä korkeat paikat jänskättävät. En ollut lapsenakaan mikään kova rimpuilemaan tai kiipeilemään, kun aina komennettiin alas tai peloteltiin tippumisella. Antakaa hei oikeasti lasten kiipeillä ja tehdä niiden kaikenlaisia temppuiluja niin niiden on helpompi aikuisenakin suhtautua rauhallisin mielin ihan normaaleihin jakkaralle nousemisiin! Tai jos sattuvat menemään aikuisena treenaamaan sirkusta, niin sittenkään ei enää pelota niin kamalasti. Köydellä kiipeäminen ei onnistu ollenkaan, hoop jotenkin, tavallinen trapetsi alakäsin joo mutta ne silkit.. Kyllä mä kesään mennessä opin jotain, jos en muuta niin sen että kannatti yrittää ja olla mukana. Venyttelyä on sirkuskoulussa joka kerta mukana, spagaattiin on vielä matkaa.. Vaikka sen olenkin saanut tehtyä, niin viime maaliskuinen "napsahdus" kiinnityskohdassa heikensi liikkuvuuden alkutekijöihin. Pikku hiljaa..

Viikko 3/2016
ma tankotanssi 60min +60 min  sekä kahvakuulatreenit 60min
ti lepo
ke treeni 2 ja kahvakuulatreenit
to tankotanssi 60 min
pe lepo
la ilma-akrobatia 1,5h
su luistelu 45 min ja tankotanssi 60 min

Täyteläinen treeniviikko poletreenien ja sirkustelun kannalta, ei niinkään voimaharjoittelun näkökulmasta. Viikkoon mahtui nyt vain yksi reppana kyykkytreeni ja kahvakuulatreenit ja silti kroppa on kuin pesismailalla hakattu. Ehkä hieman järjetöntä mahduttaa viikkoon niin monta tankotuntia ja sirkuskoulua! Alkuperäisenä tavoitteena on ollut voimatasojen nosto ja lihasmassan hankinta nimenomaan voimanoston näkökulmasta eikä räpeltää mitä sattuu. No täähän on elämää ja muuttujien määrä ei ole vakio.

Kunnostamon treeniraudat

Helmikuun loppupuolelle olin suunnitellut maksimirautojen testausta.. Edellisen testin tein 10.10.2015 ja silloin maastanosto oli 100kg, takakyykky 65kg ja penkkipunnerrus 47,5kg. Eihän ne mitkään jättilaispainot olleet, vaan silti tuohon maastanostoon olin tosi tyytyväinen.  Tavoitteeksi asetin, että seuraavalla kerralla aloituspainot ovat edellisen kerran maksimit ja siitä kaikki on sitten plussaa.

Mä niin helposti ajauduin aina siihen, että ajattelen mitä muut ajattelevat siitä, jos en teekään niin kuin olin aikonut.. ja unohdan itseni jonnekin taustalle. Jos näin käy, niin jutskailen itseni kanssa asiasta eri näkökulmasta " mitä jos joku sanoisi mulle, että on päättänytkin tehdä eri tavalla mitä pari kuukautta sitten aikoi"? Sanoisin vain, että jokaisella on mahdollisuus ja oikeus kuunnella omaa sisältä tulevaa ohjaustaan eikä haittaa vaikka tavoitteisiin tulee muutoksia. Valmentaja eikä "muu yleisö" joudu kärsimään sinun sisälläsi olevaa myllerrystä siinä vaiheessa kun tekisit itseäsi vastaan vaan se olet sinä, joka kieriskelee huonossa olossasi. 

Siksi uskalsinkin nyt kuunnella omaa kehoani viime viikon treenien jälkeen. Mulla olisi neljä viikkoa aikaa treenata 16 voimaharjoittelutreeniä ennen aiottua maksimitestiä. Siihen päälle melkoisen kuormittavat muut harrastukset, perhe ja työt, joten voit kuvitella millaisen stressimäärän rasituksen alle joudun jo pelkästä ajatuksesta. Pidin pienen palaverin itseni kanssa viikonloppuna:

Kenelle tätä teen - itselleni
Kuka määrittää tekemisen tason - minä
Kuka määrää treenimäärän -minä 
Mikä on järkevää kokonaishyvinvoinnin kannalta ja mikä ei?
Mitä ominaisuutta haluan itsessäni kehittää eniten?
Missä treenissä viihdyn parhaiden ja mistä saan eniten virtaa?

Ylipäätään mietin sitä, mikä on mun treenien päätavoite: 
*Voima ja lihasmassa on se, jota haluan eniten. 
* Kaunis ulkomuoto, urheilullinen olemus ja hyvä jaksaminen arjessa.
* Kymmenen kilometrin juoksu keväällä on myös yksi tavoitteistani. 

Trapetsilla temppuilua

Tässäpä se palapeli sitten onkin näillä tavoitteilla. Tähän vielä akrobatia ja tankotanssi sekä venyttelytreenit. Koko paketti on haasteellinen jo tällaisenaan, joku ominaisuus jää aina hieman laahaamaan jäljessä mutta olen valmis tekemään kompromisseja asian kanssa. Kiire ei ole. 

(Onneksi se yksi iso haave on nyt kuitenkin taakse jätettynä, sain itseni puhuttua irti fitnesskisahaaveesta joululoman aikana. )

Paine suoritteista on poistunut, eikä mulle ole tärkeää ovatko suoritteet muille riittäviä tai loisteliaita, poikkeuksellisia, huomiota herättäviä, oikein jne. Sen sijaan, suoritteeni ovat aitoja, vilpittömiä, avoimia ja jännitteetöntä läsnä olemisen voimaa. Tämä tuottaa mulle onnellisuutta itse tekemisestä ja jos totta puhutaan, niin ihan varmasti se tuottaa myös parempaa tulosta. Minkä tahansa toiminnan laatu paranee, kun paine suorittamisesta kevenee. On paine sitten itse rakennettu tai ulkopuolelta määrätty. Omassa tapauksessani olen itse rakentanut oman paineeni ja ottanut siihen lisäpainetta ulkopäin.

Voin tehdä mitä haluan! Siis se vapauden tunne on aivan mahtava. Mitä teetkin, niin tee se itsellesi!!! Palataan juttuun!

Avannossa paukkupakkasella

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan kiltisti!