Siirry pääsisältöön

Vältä kesän houkutukset - ja muut ei niin perinteiset kesäohjeet lomailijalle


Kirjoittelin kesäartikkelin IiSanomiin. Miltä se Sinusta näyttää/ tuntuu/ kuulostaa?  Koko Iisanomat luettavissa -> http://www.vkkmedia.fi/…/uplo…/2009/01/Iisanomat-12-2018.pdf


Kauan odotettu kesäloma kolkuttaa ovella. Juhannuksena se alkaa ja kestää koko heinäkuun. Kuinka moni lomailija oikeasti malttaa rentoutua lomallaan, kun koko talvi on mietitty mitä kaikkea kesäloman aikana ehtii tehdä? On maalattava terassin kaiteet ja talo sekä puuhasteltava puutarhassa, vähintäänkin kaikkien sukulaisten luona on käytävä vierailulla, ja ja ja.. Sata ja tuhat puuhaa odottaa tekijäänsä ja kesäloman loppuessa lomailija kaipaa välittömästi uudelle lomalle tai ainakin töihin lepäämään. Vaikuttaako tämä Sinusta tutulta kuviolta?

Kesäpuuhat voivat olla rentouttaviakin, kunhan muistat suhtautua tekemiseen rennon letkeästi. Koko päivän kestävät työleirikomennukset uuvuttavat innokkaimmankin puuhastelijan ja sen sanon, etteivät kotityöt tai pihahommat tekemällä lopu. Aina tulee joku uusi oivallus, jonka pariin on kiva kiiruhtaa. Missä välissä istut laiturilla lueskelemassa tai uudessa riippumatossa, jonka hankit tälle kesälle?

Riippukeinun lisäksi tuli hankittua uusi grilli, senkin käyttö ahdistaa. Muistelet kuulleesi, että grillaaminen on epäterveellistä ja hieraiset vatsanseutuasi. Istahdat tietokoneelle tai kännykän pariin etsimään kevyitä grillausvinkkejä, kun muuten koko kevään kestänyt tiukan ruokavalion noudattaminen menee ihan harakoille. Miten tästä kesän vietosta tuli yhtäkkiä näin kamalan vaikeaa?!

RELAA HYVÄ IHMINEN!

Kesä on nauttimista varten. Olet tehnyt töitä, opiskellut tai ollut muuten kiireinen ja kärsinyt kaamosväsymyksestä. Nyt on auringon, linnunlaulun, vapauden ja rentoutumisen aika!

Pihapuuhat ovat hyvää arkiliikuntaa ja rennosti tehtynä ne nostavat aktiivisuustasoa leppoisammin kuin kesähattu kireällä tehdyt työt. Grillaaminen on kivaa ja maukas ruoka maistuu ulkona vietetyn päivän aikana sopivasti ja säännöllisesti. Vatsan kurinaa kannattaa nimittäin kuunnella, se on merkki siitä, että on tauon aika! Ruokailuhetki kolmen, neljän tunnin välein tekee pihahommista nautinnollista. Jokunen jäätelökin sopii kesälomalaisen evääksi, joten ei hätää!

Lomalla saa olla lomalla, tosin hyvät rutiinit ja elämäntavat kantavat myös kesäaikana. Kun perusasiat ovat kunnossa syömisen suhteen, mieliteot ja ruokamäärät pysyvät kohtuullisina. Kesälomaa ei (eikä muutakaan aikaa vuodesta) kannata käyttää nipottamiseen, laihduttamiseen eikä itsensä rääkkäämiseen.

Personal trainerin työ mielletään usein valtavaksi määräksi treenaamista ja treenauttamista sekä ihmisten ruokavalioiden tarkkaa mitoittamista.  Valmentaminen on minun lähtökohdastani pääasiassa läsnäoloa, kuuntelemista, hoksauttamista ja luonnollisesti myös treeniohjelmointia, opastamista sekä turvallisen tekniikan ohjausta. Enemmän se on ihmisten kannustamista kuuntelemaan omaa kehoaan ja mieltään. Meillä on yksi keho ja yksi elämä, joten niitä kannattaa huoltaa ja vaalia kuten hyvää ystävyyssuhdetta. Puhu itsellesi kauniisti, elä omien arvojesi mukaista elämää ja treenaa kehoa kunnioittaen niin kesällä kuin talvellakin –nautiskellen itsellesi sopivalla tavalla!

Kirjoittaja on iiläinen personal trainer Anu Suotula/Kunnostamo

Kuva: Riika Lantto /Studio Fantacy




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Itsemyötätuntoinen kuntoilija

Sulje hetkeksi silmäsi ja mieti, millaista muutosta kaipaat elämääsi ja miksi. Aloita esimerkiksi siitä, että heräät huomenna aamulla ja olet myötätuntoisempi ja ystävällisempi itsellesi. Tällä muutoksella pääset hienosti eteenpäin myös aloitellessasi kuntoilemista.
Muutoksen tekeminen tuo aina mukanaan sekä miellyttäviä kokemuksia kuten toivoa ja tyytyväisyyttä että epämiellyttäviä kokemuksia kuten hermostuneisuutta tai turhautumista - etenkin silloin, kun asiat eivät mene suunnitelman mukaisesti. Koska ihmiseen on sisäänrakennettuna taipumus vältellä epämiellyttäviä tuntemuksia, tarvitaan kunnon annos motivaatiota niinä hetkinä, kun muutoksen tekeminen tuntuu haastavalta. Joskus voi olla haastavaa tehdä muutos yksin, ja tällöin hyvin tehty suunnitelma tai valmentaja auttaa etenemään heikkoinakin hetkinä. Itsemyötätunnon myötä ihminen sallii itselleen aikaa ja tilaa tarkastella omia voimavarojaan.
Opettelin itsekin hiljaittain itsemyötätuntotaitoja. Olen luonteeltani tunnollinen ja te…

Kuntoilijan paras ystävä on lepo – nukutko sinä riittävästi?

Urheilijoiden unen tarve on suurempi kuin normaaliväestön. Mitä useammin ja kovemmin treenaat kuntosalilla tai kerrytät kilometrejä juosten tai hiihtäen, sitä enemmän kehosi kaipaa palauttavaa lepoa.Kun nukut riittävästi, kuntoilu tuntuu miellyttävältä ja moni muukin asia luonnistuu helpommin. Työpäivä on tuottavampi ja opiskellessa tieto tarttuu paremmin, kun unen määrä ja laatu on kunnossa. Terveellisen ruoan kokkaaminen tai kuntosalille lähteminen tuntuu tällöin mielekkäältä ja tavoitteiden eteen ponnistelu sujuu. Univajeen paikkaaminen kahvilla, energiajuomilla tai muilla piristeillä ei ole pysyvä ratkaisu.
Univaje on rasite keholle ja mielelle. Liian vähäisen unen myötä kognitiivinen suorituskyky ja mieliala heikkenevät, sokeriaineenvaihdunta ja ruokahalun säätely heikkenevät (tekee mieli makeaa). Myös stressi ja elämän haastavat tilanteet saattavat tuntua ylitsepääsemättömiltä. Lisäksi univaje heikentää elimistön puolustusjärjestelmän toimintaa ja aktivoi tulehdusjärjestelmää …

Liikkujan tekosyyt - ja ratkaisut niihin?!

Tekosyitä on joka lähtöön, onneksi niihin on myös ratkaisut.


En nyt ehdi, käyn sitten myöhemmin illalla treenaamassa.
-> Mene heti, onpahan tehtynä! Hyvä mieli!
Huono hetki, on niin paljon muuta tässä..
-> Tee nopea treeni/lenkki, vireystasosi nousee ja jaksat tehdä hyvin muutkin asiat! 
Mulla on tämä työreissu, jää viikon treenit tekemättä. Otan sitten ensi viikolla kurinpalautuksen!
-> Kuntopiirin voi tehdä reissussakin, oman kehon painolla tehtävät harjoitukset onnistuvat hotellissa ilman välineitä. Hyödynnä uudet lenkkimaastot ja tee kauan haaveilemasi porrastreeni!
Sohva jää käyttämättä, kun siinä ei makaa kukaan.
-> Hyvä niin, aktiivinen elämä tekee hyvää, lepohetki on ansaittu harjoituksen jälkeen. 
Viikonloppuna on kiva napostella ja laiskotella rankan viikon jälkeen.
-> Liikunta antaa enemmän virtaa kuin vie. Joten liikkeelle siitä! Venyttele, huolla kehoasi uuden raskaan viikon varalle. Ulkoile metsässä, saat uutta virtaa.
Harrastavan lapsen kyyditykset
-> Käytä odot…