Siirry pääsisältöön

Itsemyötätuntoinen kuntoilija



Sulje hetkeksi silmäsi ja mieti, millaista muutosta kaipaat elämääsi ja miksi. Aloita esimerkiksi siitä, että heräät huomenna aamulla ja olet myötätuntoisempi ja ystävällisempi itsellesi. Tällä muutoksella pääset hienosti eteenpäin myös aloitellessasi kuntoilemista.

Muutoksen tekeminen tuo aina mukanaan sekä miellyttäviä kokemuksia kuten toivoa ja tyytyväisyyttä että epämiellyttäviä kokemuksia kuten hermostuneisuutta tai turhautumista - etenkin silloin, kun asiat eivät mene suunnitelman mukaisesti. Koska ihmiseen on sisäänrakennettuna taipumus vältellä epämiellyttäviä tuntemuksia, tarvitaan kunnon annos motivaatiota niinä hetkinä, kun muutoksen tekeminen tuntuu haastavalta. Joskus voi olla haastavaa tehdä muutos yksin, ja tällöin hyvin tehty suunnitelma tai valmentaja auttaa etenemään heikkoinakin hetkinä. Itsemyötätunnon myötä ihminen sallii itselleen aikaa ja tilaa tarkastella omia voimavarojaan.

Opettelin itsekin hiljaittain itsemyötätuntotaitoja. Olen luonteeltani tunnollinen ja teen usein asioita sata lasissa välittämättä miltä minusta itsestäni tuntuu.
Elämä kuitenkin pysäytti minut viime syksynä niille sijoilleni ja jouduin luopumaan rakkaasta kuntosaliharrastuksestani useaksi kuukaudeksi.

Talven aikana opettelin olemaan läsnä itselleni, tekemään pieniä hyvinvoinnin tekoja ja nauttimaan pienistäkin ilonaiheista.
Tietyt tavoitteet olen jättänyt itsemyötätunnon kehittymisen myötä pois, koska ne eivät palvele minua ja arvojani.
Itsemyötätunnon tarkoitus on sallia ihmisen pysähtyä, rauhoittua, kokea turvaa ja huomata asioiden olevan kunnossa tässä ja nyt.

Kesän myötä toivoin itselleni uutta inspiraatiota lenkkeilyyn. En kuitenkaan saanut itseäni aamuisin sängystä niin aikaisin, että saisin lenkin tehtyä ennen työpäivän alkamista.
Annoin itselleni aikaa tavan juurtumiseen, vaikka olin hermostunut ja turhautunut. Päätin rennosti, että lenkkeilen päivän mittaan jos minusta siltä tuntuu.
Kevään aikana nautinkin tämän tästä rauhallisista metsäpolkumaisemista ja innostuin luontokuvaamisesta.
Luonto maadoittaa ja rauhoittaa, opettaa kuuntelemaan ja olemaan hetkessä.
Nyt olen saavuttanut vaiheen, jolloin käyn aamulenkillä heti herättyäni sekä pulahtamassa jokeen. Olo on uskomattoman rauhallinen ja kiitollinen.

Meillä on yksi keho ja yksi elämä, joten niitä kannattaa huoltaa ja vaalia kuten hyvää ystävyyssuhdetta.
Puhu itsellesi kauniisti, elä omien arvojesi mukaista elämää ja kuntoile kehoa kunnioittaen niin kesällä kuin talvellakin – nautiskellen itsellesi sopivalla tavalla!

Kirjoittaja on iiläinen personal trainer Anu Suotula/Kunnostamo
www.kunnostamo.com


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kuntoilijan paras ystävä on lepo – nukutko sinä riittävästi?

Urheilijoiden unen tarve on suurempi kuin normaaliväestön. Mitä useammin ja kovemmin treenaat kuntosalilla tai kerrytät kilometrejä juosten tai hiihtäen, sitä enemmän kehosi kaipaa palauttavaa lepoa.Kun nukut riittävästi, kuntoilu tuntuu miellyttävältä ja moni muukin asia luonnistuu helpommin. Työpäivä on tuottavampi ja opiskellessa tieto tarttuu paremmin, kun unen määrä ja laatu on kunnossa. Terveellisen ruoan kokkaaminen tai kuntosalille lähteminen tuntuu tällöin mielekkäältä ja tavoitteiden eteen ponnistelu sujuu. Univajeen paikkaaminen kahvilla, energiajuomilla tai muilla piristeillä ei ole pysyvä ratkaisu.
Univaje on rasite keholle ja mielelle. Liian vähäisen unen myötä kognitiivinen suorituskyky ja mieliala heikkenevät, sokeriaineenvaihdunta ja ruokahalun säätely heikkenevät (tekee mieli makeaa). Myös stressi ja elämän haastavat tilanteet saattavat tuntua ylitsepääsemättömiltä. Lisäksi univaje heikentää elimistön puolustusjärjestelmän toimintaa ja aktivoi tulehdusjärjestelmää …

Liikkujan tekosyyt - ja ratkaisut niihin?!

Tekosyitä on joka lähtöön, onneksi niihin on myös ratkaisut.


En nyt ehdi, käyn sitten myöhemmin illalla treenaamassa.
-> Mene heti, onpahan tehtynä! Hyvä mieli!
Huono hetki, on niin paljon muuta tässä..
-> Tee nopea treeni/lenkki, vireystasosi nousee ja jaksat tehdä hyvin muutkin asiat! 
Mulla on tämä työreissu, jää viikon treenit tekemättä. Otan sitten ensi viikolla kurinpalautuksen!
-> Kuntopiirin voi tehdä reissussakin, oman kehon painolla tehtävät harjoitukset onnistuvat hotellissa ilman välineitä. Hyödynnä uudet lenkkimaastot ja tee kauan haaveilemasi porrastreeni!
Sohva jää käyttämättä, kun siinä ei makaa kukaan.
-> Hyvä niin, aktiivinen elämä tekee hyvää, lepohetki on ansaittu harjoituksen jälkeen. 
Viikonloppuna on kiva napostella ja laiskotella rankan viikon jälkeen.
-> Liikunta antaa enemmän virtaa kuin vie. Joten liikkeelle siitä! Venyttele, huolla kehoasi uuden raskaan viikon varalle. Ulkoile metsässä, saat uutta virtaa.
Harrastavan lapsen kyyditykset
-> Käytä odot…