Siirry pääsisältöön

Liikkujan tekosyyt - ja ratkaisut niihin?!


Tekosyitä on joka lähtöön, onneksi niihin on myös ratkaisut.


En nyt ehdi, käyn sitten myöhemmin illalla treenaamassa.
-> Mene heti, onpahan tehtynä! Hyvä mieli!

Huono hetki, on niin paljon muuta tässä..
-> Tee nopea treeni/lenkki, vireystasosi nousee ja jaksat tehdä hyvin muutkin asiat! 

Mulla on tämä työreissu, jää viikon treenit tekemättä. Otan sitten ensi viikolla kurinpalautuksen!
-> Kuntopiirin voi tehdä reissussakin, oman kehon painolla tehtävät harjoitukset onnistuvat hotellissa ilman välineitä. Hyödynnä uudet lenkkimaastot ja tee kauan haaveilemasi porrastreeni!

Sohva jää käyttämättä, kun siinä ei makaa kukaan.
-> Hyvä niin, aktiivinen elämä tekee hyvää, lepohetki on ansaittu harjoituksen jälkeen. 

Viikonloppuna on kiva napostella ja laiskotella rankan viikon jälkeen.
-> Liikunta antaa enemmän virtaa kuin vie. Joten liikkeelle siitä! Venyttele, huolla kehoasi uuden raskaan viikon varalle. Ulkoile metsässä, saat uutta virtaa.

Harrastavan lapsen kyyditykset
-> Käytä odotteluaika hyödyksi, käy kävelyllä tai suunnittele seuraavien treenien aikataulut. 

Olo tuntuu vähän flunssaiselta
-> Rauhallinen ulkoilu tekee hyvää, raskas treeni jätetään välistä. Muista levon ja ravinnon merkitys.

Hyvä kirja kesken, luen ensin tämän luvun (ja sitä seuraavat viisi)..
-> Lukeminen kannattaa aina, mutta lue vain yksi luku ja lähde sitten liikkeelle!

Puutarha kaipaa kunnostamista/Lumityöt tekijäänsä
-> Loistavaa hyötyliikuntaa. Ota askelmittari mukaan ja ota mukavat alkulämmöt ennen varsinaista työrupeamaa ja venyttele lopuksi kipeytyneet lihakset.

Ei ole rahaa ostaa kallista salikorttia/salivaatteita ja -varusteita..
->Kotijumppaaminen ei maksa mitään. Oman kehon painolla harjoittelu on sitä paitsi todella IN! Vanhat virttyneet t-paidat ja trikoot vain päälle ja menoksi. Ei kun siis, pysy kotona ja jumppaajumppaa!

Puoliso ei tykkää kun "asun" jumpalla/salilla/lenkkipolulla..
-> Suunnitelkaa yhteisen ajan, omien menojen ja ns. pakollisten menojen kalenteri. Näin saatte kummallekin omaa aikaa, yhteistä aikaa ja huomaat että toisellakin on myös omat harrastuksensa. Tasapaino siis säilyy! Parisuhdekin voi paremmin, kun sinä voit paremmin!

Meillä kaikilla on omat tekosyymme olla liikkumatta säännöllisesti. Aloitetaan ja lopetetaan kymmeniä kertoja joku uusi harrastus tai viritellään vanha harrastus takaisin kuvioihin ja sitten kyllästytään yhtä nopeasti kuin aina ennenkin. Miksi näin? 

Mikä sinun syysi on lähteä jumpalle/salille/lenkille? Onko treenaamisesi tavoitteellista vai jotain sinne päin? Joudutko repimään itsesi irti sohvasta/jääkaapilta/kirjan äärestä/tietokoneelta joka kerta kun olisi harjoituksen aika? Jos näin, on lajissa, ohjelmassa tai muissa vaikuttimissa jotain vialla. 

Omaa elämää tarkastelemalla syy varmasti löytyy. Hyvä valmentaja voi auttaa tässä pattitilanteessa ja pääset nauttimaan treenaamisesta enemmän kuin koskaan. Mikäli pohdit missä meni vikaan kun jumppakärpänen ei jatkanutkaan puremistaan kahta viikkoa pidemmälle, tutustutaan ongelmaan yhdessä. 

Liikkumisen iloa!!! t. Anu-koutsi

Kirjoittaja: Anu Suotula /Kunnostamo
Personal trainer
Ravintovalmentaja
NLPT True Coach

Julkaistu joulukuussa 2018 IiSanomissa


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Itsemyötätuntoinen kuntoilija

Sulje hetkeksi silmäsi ja mieti, millaista muutosta kaipaat elämääsi ja miksi. Aloita esimerkiksi siitä, että heräät huomenna aamulla ja olet myötätuntoisempi ja ystävällisempi itsellesi. Tällä muutoksella pääset hienosti eteenpäin myös aloitellessasi kuntoilemista.
Muutoksen tekeminen tuo aina mukanaan sekä miellyttäviä kokemuksia kuten toivoa ja tyytyväisyyttä että epämiellyttäviä kokemuksia kuten hermostuneisuutta tai turhautumista - etenkin silloin, kun asiat eivät mene suunnitelman mukaisesti. Koska ihmiseen on sisäänrakennettuna taipumus vältellä epämiellyttäviä tuntemuksia, tarvitaan kunnon annos motivaatiota niinä hetkinä, kun muutoksen tekeminen tuntuu haastavalta. Joskus voi olla haastavaa tehdä muutos yksin, ja tällöin hyvin tehty suunnitelma tai valmentaja auttaa etenemään heikkoinakin hetkinä. Itsemyötätunnon myötä ihminen sallii itselleen aikaa ja tilaa tarkastella omia voimavarojaan.
Opettelin itsekin hiljaittain itsemyötätuntotaitoja. Olen luonteeltani tunnollinen ja te…

Kuntoilijan paras ystävä on lepo – nukutko sinä riittävästi?

Urheilijoiden unen tarve on suurempi kuin normaaliväestön. Mitä useammin ja kovemmin treenaat kuntosalilla tai kerrytät kilometrejä juosten tai hiihtäen, sitä enemmän kehosi kaipaa palauttavaa lepoa.Kun nukut riittävästi, kuntoilu tuntuu miellyttävältä ja moni muukin asia luonnistuu helpommin. Työpäivä on tuottavampi ja opiskellessa tieto tarttuu paremmin, kun unen määrä ja laatu on kunnossa. Terveellisen ruoan kokkaaminen tai kuntosalille lähteminen tuntuu tällöin mielekkäältä ja tavoitteiden eteen ponnistelu sujuu. Univajeen paikkaaminen kahvilla, energiajuomilla tai muilla piristeillä ei ole pysyvä ratkaisu.
Univaje on rasite keholle ja mielelle. Liian vähäisen unen myötä kognitiivinen suorituskyky ja mieliala heikkenevät, sokeriaineenvaihdunta ja ruokahalun säätely heikkenevät (tekee mieli makeaa). Myös stressi ja elämän haastavat tilanteet saattavat tuntua ylitsepääsemättömiltä. Lisäksi univaje heikentää elimistön puolustusjärjestelmän toimintaa ja aktivoi tulehdusjärjestelmää …